marți, 11 august 2009

* Învăţământul crăcănat.

Se discută, aşa cum PROST ne-am obişnuit, de amănunte nesemnificative, sau prea puţin importante, în contextul unor acţiuni vitale pentru însănătoşirea bolnavului popor român. Mărgele de sticlă în loc de arta tradiţională, fie ea şi în tone de aur.
Asumarea răspunderii guvernului pe pachetul de legi ce include şi reforma învăţământului agaţă mîneca atenţiei datorită "inteligenţa abordării politice" prin care Boc îşi pune adversarii în lumina reflectoarelor tocmai când au nădragii coborâţi.
Aparent nu e nimic rău în asta.
Nici în abordarea portocalie nici în discuţiile pe marginea ei.
Dar unde sunt discuţiile pe fond ?
Despre problemele cu care procesul de reformă se confruntă de fapt ?
Despre mutilarea ideii de creştere a calităţii procesului educativ pe care creierii lui Vanghelie o fac cu mâna Androneascăi ?

Se pare că cea mai pertinentă abordare este cea pe care prof. Ştefan Vlaston a avut-o, cu o seamă de ocazii, slobozind în cele din urmă următorul apel :

"DOMNULE PRIM MINISTRU EMIL BOC
Aflam cu surprindere de initiativele d-nei ministru Ecaterina Andronescu privind descentralizarea, modificarile curriculare, ale examenului de bacalaureat si ale procedurilor de admitere la liceu.
Dupa 19 ani de improvizatii si experimente, ne-am fi asteptat ca toate aceste propuneri sa rezulte dintr-o viziune, strategie si pachet de legi, valabile o perioada indelungata de timp, pentru a da sistemului de invatamant si beneficiarilor sai predictibilitatea si stabilitatea de care au atata nevoie.
In momentul de fata societatea romaneasca are un Pact pentru Educatie, o Strategie, asumate de fortele politice, sindicatele si societatea civila si, decurgand din acestea, un pachet de legi, rezultate ale activitatii Comisiei Prezidentiale pentru Educatie, condusa de Mircea Miclea.
A nu le pune in opera acum, a improviza iarasi pentru un an sau, in functie de evolutiile politice si electorale, pentru mai multi ani, reprezenta o grava eroare de management guvernamental si un atentat la viitorul si prosperitatea nationala.
Domnule Prim Ministru,
Va propunem un calendar pentru rezolvarea urgenta a acestei situatii:
1. Convocarea imediata a Parlamentului Romaniei intr-o sesiune extraordinara, pentru asumarea raspunderii Guvernului pe pachetul de legi elaborat de Comisia Prezidentiala.
2. Elaborarea in cursul lunii august a legislatiei secundare, derivand din acest pachet de legi, astfel incat anul scolar viitor sa inceapa intr-un cadru legislativ nou.
3. Acordarea unor coeficientii in grila de ierarhizare privind Legea Salarizarii Unitare, care sa consfinteasca importanta si pretuirea pe care societatea o acorda corpului profesoral.
Imprejurarea ca un ministru al educatiei, aflat in mod vremelnic in acest post, se opune din orgoliu sau calcule electorale acestui parcurs de innoire a sistemului educational, nu este de natura sa va absolve de raspunderea enorma pe care o aveti fata de societatea romaneasca.
Ignorarea acestui moment important din viata scolii romanesti, comparabil poate cu reforma lui Spiru Haret, v-ar face, d-le Prim Ministru, responsabil de destabilizarea sistemului de invatamant la inceputul de an scolar, cu consecinte imposibil de evaluat asupra societatii romanesti.
1. Prof. Stefan VLASTON, Presedinte EDU CER
2. dr. ing. mat. MARIAN STAS, MPA - Presedinte, Fundatia CODECS pentru Leadership
3. Prof. Gheorghe RADULESCU, Presedinte AEACE-IP.
4. Prof. Florin Colceag, Presedinte EDU-GATE, Presedinte IRSCA Gifted Education
Pt. conformitate
Prof. Stefan VLASTON

Domnul Vlaston nu este nici e departe pedelist, (ba aş zice că... din contră), dar pe acest subiect este de o consecvenţă remarcabilă iar argumentele dumisale par mai mult decât elocvente.

Prin urmare, DINCOLO de bătălia pur politică, de avantajele-dezavantajele unei formaţiuni sau a alteia, de câştigul de imagine sau posibila invalidare a guvernului, avem în faţă două direcţii divergente pe care cele două forţe politice din guvern vor să determine mersul sistemului educaţional.
Unul după vorbele piratului (ale căror colorată potrivire a supărat filosofii pe tinichigii) spre ceva ce societatea românească va să fie, alta după neuronul lui Vanghelie, spre d'andăratelea.

Materialele următoare explică multe abordări ce se simt a fi interesate dar nu se văd clar la prima vedere :

"STRATEGIA PSD IN EDUCATIE: “TRAGEREA DE TIMP”

"SCOALA, INTRE DOUA VIZIUNI: MICLEA VS. ANDRONESCU"

Ele sunt accesibile pe siteul oficial EDUCER, http://www.educer.eu/ , site ce e pus la bulina roşie de precedenta adresă a instituţiei, http://www.educer.ro/ , adresă pe care probabil gheara Ministerului o ţine strîns ca pe un pumn de nisip, care avertizează :
Fâs !
Ce a urmat, se cam ştie.
Scandal.
PDL a mers pe varianta sugerată mai sus, pentru reformă serioasă care loveşte adânc în interesele PSD, mai ales dacă ne uităm la :
"Pachetul de legi prevede cel putin trei masuri cu care PSD nu este de acord:
  • refacerea corpului didactic si eventuale disponizbilizari in randul cadrelor didactice;
  • eliminarea nepotismelor din sistemul de invatamant superior;
  • interzicerea detinerii unei functii de conducere in cadrul universitatii in paralel cu o functie de demnitate publica".
Iar ceea ce urmează acum e oarecum previzibil :
"Oficial, mergem, pe codul minstrului Andronescu, insa in final stim ca ne ameninta scoaterea de la guvernare. Va fi un razboi al nervilor, cine e mai tare castiga. Stim ca PDL nu va ceda in acest caz, iar noi nu vrem sa iesim din Guvern", a declarat un social-democrat sub protectia anonimatului.

Aşa că după atâta impotenţă executivă a guvernului ambidextru, în care ce o mână cerca a face, cealaltă dărâma la fel de eficient, se întrezăresc primele semne că ceva se mişcă. În forţă, cu sila, sub ameninţare, dar aşa trebuie abordată relaţia cu PSD că aşa funcţionează capetele cu comunism în ele : cu şuturi în fund.
Şi dincolo de reuşita politică a PDL sau eşecul PSD este mai important pasul spre reformarea (dureroasă, adevărat) unei ţări ce se tot codeşte de zeci de ani să facă ce trebuie. Şi poate nici acum nu "eram pregătiţi".
Noroc cu criza.
.

10 comentarii:

  1. E adevarat ca Boc a decis ca in pachetul de legi asumate pe 2.09 sa nu fie si cele despre educatie?

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu am auzit asa ceva. NU INCA.
    Ma mai interesez. Stiu ca PSD face presiuni extraordinare sa blocheze pachetul Miclea ;i o blocare poate apare practic in orice miment. Dar pana acum nu stiu sa fi reusit asta.

    Dreptu-i, am avut si treaba si n-am avut timp de haladuiala pe net.

    Sper sa nu cedeze Piticul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Traian Basescu este si va fi Presedinte ! Portocaliii trebuie sa conduca in Romania ! numai asa vom putea redeveni o natiune prospera…

    RăspundețiȘtergere
  4. :lol: :lol: :lol:

    :mrgreen:

    RăspundețiȘtergere
  5. Acum sunt intr-o dilema: tie ti-am promis ca n-o sa mai trec p'aici, lu' Varu ca nu mai scriu dincolo. Asa ca nu stiu unde sa-ti explic ca este doar populism ceea ce spune Borg.
    Sanatate maxima si, daca ne vedem prin alte zari de virtual, o sa incerc sa-ti explic.

    RăspundețiȘtergere
  6. si eu sunt intr-o dilema :
    n-am promis nimic dar m-am trezit venind.

    RăspundețiȘtergere
  7. Radu, AOG, Luminita....

    Cred că vă înţeleg.
    Pe toţi.
    Şi pe fiecare în parte.
    Am şi eu dilemele mele ca şi voi.
    Toţi avem.
    Şi pot empatiza în mare măsură.

    Dincolo de asta, poate chiar dincolo de politic şi convingeri de mai lungă sau mai scurtă durată, cred despre mine că sunt om de echipă.

    Punctual.
    Radu.
    Ironic, dar pentru moment, asta cred că e soluţia.
    Aş fi tentat să adaug "îmi pare rău", dar adevărul e că ... nu-mi pare :D

    AOG,
    Ar fi destul de greu să susţii teoria "populismului" măsurilor lui Boc. Faptul că ele aduc păreri bune din partea susţinătorilor de dreapta e nerelevant. Un calcul matematic atent iese net defavorabil la numărul de purtători de ştampile. Şi asta e ceea ce contează.

    Luminiţa,
    ... nu ştiu ce să-ţi zic.
    That's the way it is !
    Traduc acum un material foarte interesant despre comunitatea virtuală. Cred că, cu sau fără voia noastră, am format un asemenea grup, un fel de entitate vie, care are un potenţial propriu dincolo de limitele unui blog. Emil spune că va inchide blogul după alegerile prezidenţiale.
    OK.
    Dar ceea ce a inceput să se lege acolo e un embrion a ceva ce nu suntem în stare a cuprinde nici mental la momentul ăsta.
    Ţine aproape, că e foarte interesant.
    Şi n-are legătură cu politica :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Dacă Boc renunţă la angajarea răspunderii şi asupra legilor educaţiei, se va interpreta ca o slăbiciune politică, şi vor ataca şi alte obiective politice. Ca să nu mai zic de impresia publică. Dar parcă n-aş crede că renunţă.

    RăspundețiȘtergere
  9. Cu ceva vreme in urma am cumparat si citit cartea
    ,,ARTE SI IDEI"de William Fleming.Aceasta carte
    trebuie sa fie impartita in patru si predata in anii de liceu intr-o noua materie,,ISTORIA ARTEI"
    Iata ce scrie la pag.75:in traditia ebraica si in
    cea crestina,pacatul de moarte consta in abateri
    le de lalegea morala,dar pentru greci pacatul ori
    ginar era ignoranta.Parca Shelly afirma ca noi to
    ti europeni ne tragem din greci.ion+

    RăspundețiȘtergere
  10. ` Ionuţ,

    Propui un fel de cincinal în 4 ani şi jumătate.
    Oricum o mitocoseşi nu iasă nimic din împărţirea în patru. Ba nu, iasă! Iasă o "abrambureală".
    Cartea e îmărţită de tata Fleming în cinci părţi maaaaari. Unde îndeşi o parte? Sau poate elimini una?

    RăspundețiȘtergere

MOOVIQ. Videotecă documentare în lb. română



In Lucru