miercuri, 6 ianuarie 2010

Masterat în "Pază de noapte"

"...presedintele Federatiei Spiru Haret, Gheorghe Isvoranu......, sustine ca "masurile Guvernului nu fac nimic altceva decat sa diminueze personalul", iar "prin legea salarizaii ne pierdem toate drepturile castigate din '90 pana acum..."
"...Sindicalistii sunt decisi sa nu accepte ordonanta ce prevede reducerea cu 15.000 a numarului de cadre didactice in 2010 si ameninta ca vor ataca actul normativ la Curtea Constitutionala,.."
(din articol)
"loc de munca (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:28) studentii ultimu an ce fac [anonim]
sa inteleg ca am facut facultatea degeaba si nici nu o sa se mai scoata posturi de profesori anul acest..."(comentariu la articol)
".Concluzia ar fi una singura: in Romania zilelor noastre trebuie sa ai mult noroc aproape in toate domeniile pentru a-ti gasi un loc de munca onorabil si corespunzator calificarii tale". (concluzia unui prieten)

La ce e bun învăţământul ?

Ei, iaca !
Păi cum la ce e bun ?
La.... asta....
..... la .... să fii mai deştept !
Corect.
Şi aici pare că problema înţelegerii rolului învăţământului e rezolvată.

A învăţa este necesar pentru a fi deştept aşa cum a păşi este necesar pentru a merge !
Chestia e că în lungul drum al generaţiei noastre de-a lungul comunismului şi de-a latul tutelării dirijiste, acest răspuns a căpătat notă de finalitate.
Nu mai există răspunsuri ulterioare pentru că nu ne-am mai pus întrebări ulterioare.
UNDE mergem ????
DE CE să mergem acolo ????
Asta nu era treaba noastră. Exista nenea Statu Palmă Papă Tot, care avea grijă de noi. Tot ce trebuia să fim în stare să facem, era să mergem.

Atunci, tot ce aveai de făcut era să înveţi. Nu conta ce. Orice. Dacă se nimerea să-ţi şi placă, foarte bine. Dacă nu, aia era.
Şcoală primară, apoi profesională şi apoi în construcţii. Pentru construirea SSMD.

Sau, dacă aveai capul mai barosan, făceai şi un liceu ... şi o facultate şi apoi .... în construcţii.
Şef de echipă la ăi de construiau SSMD.

Dacă aveai căpăţână barosană şi ereai şi cuminte şi silitor, mai făceai neşte postuinversitare şi apoi.... în construcţii. Treceai la "construirea omului nou".
Ăla care să se potrivească cu SSMD :D

Din momentul în care intrai la şcoală, gata. Grija a ce vei face în viaţă nu mai era treaba ta.
Este una din cele mai grele traume pe care regimul le-a provocat întregii populaţii.
Uciderea viitorului propriu. Distrugerea sistematică a voinţei şi capacităţii oamenilor de a-şi stabili propriile obiective.
Epoca respectivă a construit un mutant de societate incapabil de adaptare. Motiv pentru care a şi sucombat.

Aşa că poate e timpul să încercăm a înţelege că epoca aia să fârşi.
Gata. O puşcarăm şi muri.
Şi poate că e timpul să punem întrebarea ulterioară : DE CE adicătele să fim deştepţi ?

Pentru că în lumea normală a fi deştept şi atât, e echivalent cu a fi prost.
Nu-i glumă !
Şocul loviturii ce care realitatea i-a lovit pe toţi cei obişnuiţi cu vechiul concept a fost atât de puternic încât unii nu s-au dezmeticit nici în ziua de azi. Şi au trecut 20 de ani !!!!
A deţine informaţia nu mai înseamnă nimic. Avantaj zero.
A FACE ceva în societate înseamnă totul. Avantaj maxim.
Acţiunea concretă este singura care poate schimba ceva.
Acţiunea poate fi eficace sau nu.
Acţiunea poate fi eficace şi eficientă, sau nu.
Chestia e că un om instruit poate face acţiuni eficace şi eficiente cu mai multă uşurinţă decât unul neinstruit.
Şi abia aici îşi găseşte sens instruirea.
Învăţământul ca MIJLOC de atingere a unui obiectiv, nu ca obiectiv în sine. Ca pârghie de realizare a unui scop, nu ca scop final.
Pentru că în afirmaţia subliniată cuvântul cheie nu e instruit, ci POATE.
Un om instruit POATE face acţiuni eficiente.
Dar la fel de bine poate să NU le facă, rezultatul fiind în acest caz absolut identic cu cel produs de un scaun sau o vază de flori. Goală.

În mod normal instruirea ar trebui să vizeze deci deopotrivă şi acumularea de informaţii şi dezvoltarea abilităţilor, dar mai cu seamă dezvoltarea personalităţii independente şi spiritului de iniţiativă. Inteligenţa academică măsurabilă deja cu celebrul IQ păleşte în faţa "inteligenţei emoţionale".

Prin urmare, faptul că tinerii care ies pe porţile instituţiilor de învăţământ precum carnea tocată din celebrul film "The Wall" al lui Pink Floyd, incapabili să-şi găsească un loc de muncă sunt rebutul sistemului educaţional, nu al economiei. Un sistem educaţional în care ŞI familia are un rol major.
A te revolta ca părinte pentru incapacitatea de adaptare a progeniturii este un autoblam.
A te revolta ca dascăl pentru aceeaşi chestie este un autoblam cu diplomă.

Sistemul economic are nevoie de capacităţi care să-l facă să funcţioneze şi nu invers. Nu absolvenţii au nevoie de un sistem economic care să-i absoarbă !!! Ei sunt cei ce trebuie să-l construiască !
Sistemul economic e cel ce are nevoie de un învăţământ croit pe caracteristicle lui, care să formeze indivizi capabili de a iniţia afaceri, de a construi firme, de a născoci sisteme, principii, poate complet neconvenţionale.
Nu sistemul de învăţământ e cel care are nevoie de o economie care să corespundă programei curriculare, ci economia are nevoie de specialişti capabili să o facă performantă !!!

Iar în momentul în care avem absolvenţi de instituţii superioare de învăţământ angajaţi drept paznici, avem în faţă nivelul real de performanţă al mentalităţii educaţionale.
.

7 comentarii:

  1. Superba postare,Viq si pertinenta analiza situatiei din sistemul actual de educatie.Nu vin din sistemul de inbatamint si nu am pretentia de specialist,dar pot exprima o opinie de bun simt al unui om obisnuit, cu nivel de educatie si experienta de viata, suficiente,cat sa nu spun prostii.Opinia mea apropo de sistemul de invatamint este ca, noi suferim de o lipsa cronica de DASCALI,adica oameni cu har si chemare pentru aceasta meserie nobila.Invatamintul preuniversitar trebuie sa formeze tineri cu cunostinte de cultura generala solide ,cu simt civic si constienti de aptitudimile pe care le poseda si in functie de care vor putea ocupa cu succes locul potrivit in societate.Cati dintre cadrele noastre didactice actuale sunt oameni cu talent si deschidere spre nou?Cati dintre educatorii,invatatorii si profesorii nostri cunosc o limba de circulatie si au cunostinte de lucru cu computerul?Ma tem ca mult prea putini....si aici este necazul si de aici nevoia de reforma.Asta este situatia ,in sistemul de invatamint sunt din pacate, o groaza de neaveniti, ca si in magistratura de altfel. Avem nevoie de o mana de fier sa radem tot si sa o luam de la capat cum trebuie.(emily)

    RăspundețiȘtergere
  2. Hi, Emily !
    La Mulţi Ani !

    Sunt efecte parşive, la nivel intim, ale bolii de care am suferit jumătate de secol, pe care foarte des nu le sesizăm ca atare.

    Dinamica societăţii moderne presupune o abordare radical diferită din partea fiecărui component. Responsablitatea fiecăruia pentru ceea ce vrea să ştie, să fie, să realizeze.

    În ansamblul ăsta "dascălii" au o abordare mai degrabă retrogradă decât progresistă. Sunt mai mult frână decât acceleraţie.
    Să pui problema în forma că prin legea unică a salarizării bugetarilor "li se ia ce li s-a dat" e cel puţin degradant pentru categoria asta. Din capul locului recunosc că primeau mai mai mult decât celelalte categorii.

    Unde mai pui că e vorba de bugetul de stat, care se alimentează dintr-o economie pe care tu trebuie s-o faci să performeze prin valorile umane pe care le creezi. O economie într-o dinamică ameţitoare.

    "Mâna de fier" va fi cel mai probabil criza.
    O forţă dincolo de o persoană sau un grup politic. O forţă naturală care să oblige efectiv oamenii să gândească nu la metode de înlăturare a celui ce îi obligă la ce nu le place, ci la soluţii de rezolvare a situaţiei.

    RăspundețiȘtergere
  3. Servus Viq,LA MULTI ANI CU SANATATE SI BUCURIE !
    Draga prietene ,cand regretam lipsa dascalilor ma gandeam la o abordare putin mai...clasica si valabila pentru varsta formatoare a personalitatii copiilor.Noi in Ro avem o situatie mai ,,calamitata,,ca sa zic asa,intreaga populatie este, mai mult sau mai putin....bolnava social,civic in suferinta, cu capacitatea de percepere a valorilor etice si morale ,,aburita,,daca nu chiar pervertita, si in aceasta situatie avem nevoie, cred eu,in primul rand de educatori adevarati in scoala ,dar si de ,, factori educationali-formativi,,sau nu stiu cum sa-i definesc mai bine, la nivel individual,comunitar si natiomal,ca sa putem avea un damage-control,al raului produs in decenii aberante.Trebuie inceput cu scoala ,ca sa nu mai compromitem si generatiile foarte tinere si apoi continuat cu programe nationale de instruire continua pt,adulti.Sunt ingrijorata ca stilul de viata ,,dinamic,,epuizant in goana dupa bani-castig-profit a adultilor ,distruge viata de cuplu si de FAMILIE, iar de aici nevoia acuta, de a inlocui cumva,pt.copii ,lipsa de acasa ,prea indelungataa parintilor ...nu stiu ,trebuie o strategie,nu este numai o problema a Ro,este un fenomen global de altfel.La un asemenea tablou al situatiei,ce fel de oameni se ocupa de EDUCATIE ?Din pacate iata,niste indivizi mediocrii,egoisti si ingusti unii ajunsi din intamplare in sistem,carora putin le pasa de copii si menirea educatorului,tot ce conteaza pt.ei este mentinerea unor ,,drepturi,, strambe ,dobindite prin ,,presiune,,cu sindicalisti-mineri cu gura mare... ei bine astia nu merita respectul nostru si nici nu au ce cauta in invatamint.(emily)

    RăspundețiȘtergere
  4. Emily,

    problema este prezentă la toate nivelele şi trebuie acţionat la toate nivelele.
    Învăţământul nu începe cu prima clasă primară şi nu se termină cu diploma de absolvire.

    Am mai menţionat acolo şi responsabilitatea părinţilor (apropo's, cred că ar prinde tare bine cursuri pentru părinţi de câteva săptămâni din momentul la care mama rămâne însărcinată) pe lângă cea a sistemului social.

    Iar tu ai prins un lucru foarte important pentru stadiul actual : cursurile pentru adulţi !
    Sunt multe lucruri asupra cărora trebuie gândit oleacă şi acţionat urgent în domeniul ăsta după părerea mea.

    RăspundețiȘtergere
  5. Foarta buna postare si comentarii pe masura.Eu as accentua un aspect adesea amintit ,dar niciodata promovat cu seriozitate.Un dascal trebuie sa aiba si chemare pentru meseria educationala,sa-si iubeasc discipolii si sa-i cunoasca.Educatia trebuie aplicata selectiv in functie de personalitatea si potentialul individual al fiecarui elev.Cu o disertatie academica tinuta la nivelul de sus a catedrei nu se atinge obiectivul nici informativ si nici formativ.Cu utilizarea mijloacelor moderne trebuie sa-i stimulezi pe elevi,sa le starnesti curiozitatea si apetitul pentru cunoastere si nu sa-i bombardezi cu informatii.In fine,dascalul trebuie sa fie un bun pedagog si psiholog.

    RăspundețiȘtergere
  6. @ Viq
    Nu stiu daca te mai ratacesti pe aici
    dar as vrea sa-mi spui ce-i cu banarea care mi se aplica pe celalalt blog ?
    Daca ti-e oarecum sa-mi raspunzi e OK !

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna ziua, dorim sa va facem o propunere comerciala! Daca sunteti interesat trimiteti un e-mail la office@falvorotarybids.ro

    RăspundețiȘtergere

MOOVIQ. Videotecă documentare în lb. română



In Lucru